Bear Grylls apie nesėkmes, baimes, ugnį ir tikėjimą

Bear Grylls (Edward Michael Grylls) – buvęs Didžiosios Britanijos Specialiųjų pajėgų karininkas, būdamas 23 metų amžiaus įkopęs į Everestą, pripučiama valtimi perplaukęs Atlanto vandenyną, juodojo karatė diržo savininkas, bestselerių autorius ir televizijos žvaigždė, mums pažįstama iš laidų Man vs. Wild bei Running Wild with Bear Grylls ir matoma dar tunte National Geographic, Discovery, NBC, Netflix, Amazon bei kitų kanalų projektų, keliautojas, išgyvenimo ekspertas ir instruktorius, spykeris ir motyvatorius, – dalinasi savo sėkmės ir pergalių receptais, kurie gali pasirodyti esą kur kas paprastesni, nei galėjome tikėtis iš tokio žmogaus, bet tuo pačiu – nepaprastai galingi, gebantys pakeisti mūsų gyvenimus. Grylls gyvenimo moto yra paprastas: drąsa, gerumas ir NN – niekada nepasiduokite!

Tai tik dar kartą įrodo, kad visi žmonės yra iš to pačio molio ir visi gali pasiekti savo pergales. Gal vieniems daugiau duota sveikatos, jėgos ir ištvermės, tačiau esmė ne juose. Pasiekimų, rezultatų ir pergalių esmė – požiūryje, nuostatose, įsitikinimuose, mąstyme pirmiausia, o jau po to eina disciplina, savikontrolė, treniruotės ir kitos būtinos priemonės. Ne visiems būtina ir ne visiems lemta užkopti į Everestą, bet kiekvienas gali nugalėti savąjį everestą. Lygindami save su kitais arba išpuikstame ir kaltiname, jei manome esą geresni, arba graužiamės ir krentam į depresiją, jei manome (ar matome) esą blogesni. Tik savęs-vakarykščio lyginimas su savimi-šiandieniniu ar savimi-ateitiniu mums parodo realią mūsų padėtį, nusako mūsų pažangą, judėjimo trajektoriją ir greitį. Turėtume sunerimti ir susimąstyti, jei pamatome, jog stovime vietoje, arba dar blogiau – žengiame atgal.

Siekiant tikslo, nėra aplinkkelio, leidžiančio apeiti nesėkmes.

Bear Grylls kalba apie keturis F: failure, fear, fire and faith – nesėkmė, baimė, ugnis ir tikėjimas. Tai yra jo išgyventi ir kasdien patiriami gyvenimo faktoriai, atvedę į aukščiausią pasaulio viršūnę ir toliau vedantys (ar lydintys) vingiuotais gyvenimo keliais. Apie juos jis kalbėjo ir Pasaulinėje lyderystės konferencijoje Lietuvoje lapkričio mėnesį, tiesa, ne gyvai, o medijų pagalba iš Šveicarijos. Šie faktoriai neabejotinai gali kiekvienam iš mūsų padėti mūsų kelionėse ir mūsų kovose.

Nesėkmės

“Labai norėjau pasidalinti su jumis savo tiesomis, kurios išryškėjo mano gyvenimo kelionėje. Tai buvo reikšmingos akimirkos, variusios mane į priekį ir formavusios mane. Galbūt kai kas jus ir nustebins. Mane ne kartą buvo apnikusios dvejonės, kai abejojau savimi, bet žvelgdamas į šaltą veidrodį aiškiai regiu keturis mane formavusius dalykus. Manau, tas ketvertukas mane lydėjo per daugelį audrų, lenkė mane lyg metalą. Tikiuosi, kad pabaigoje suprasite, kodėl. Pirmasis iš tų keturių būtų – nesėkmės.“ – kalba B. Grylls.

„Mes mėgstame užglaistyti nesėkmes. Tačiau tiesa ta, kad mano nesėkmių daugiau nei sėkmių. Daugiau nepavykusių ekspedicijų, žlugusių projektų, net buvau prie mirties. Naktimis vis sugrįžta ir aplanko tos akimirkos, kai mirtis alsavo į nugarą. Tačiau nesėkmės padėjo per laiką man išsiugdyti sugebėjimą greitai atsitiesti ir atgauti jėgas, jos išugdė manyje atsparumą. Žvelgdamas atgal, suprantu jų galią. Matote, siekiant tikslo, nėra aplinkkelio, leidžiančio apeiti nesėkmes. Tiesa yra ta, kad gyvenimas mus išbandys fiziškai, emociškai ir protiškai – absoliučiai visus, nepriklausomai nuo to, kas mes esame. Priimk nesėkmes kaip būtinybę, susigyvenk su jomis ir jos sutvirtins tavo stuburą. Kiekviena nesėkmė, kad ir kaip bebūtų sunku ją nuryti tuo momentu, yra dar vienas laiptelis link tavo svajonės. Tik nesustok ir ženk toliau.“

Baimės

“Gyvenimas ne visada apdovanoja tik talentingiausius. Gyvenimui tikrai nerūpi egzamino rezultatai ar gera išvaizda. Gyvenimas apdovanoja ryžtingus – tuos, kurie gali žengti link savo tikslų, nepaisydami savo baimių.“ Antras Bear Grylls įvardintas dalykas yra baimė. Bear tiki, kad gyvenimas apdovanoja tuos, kurie baimei žiūri į akis, o ne bėga nuo jos. B.Grylls drąsina mus pasitelkti baimę kaip varomąją jėgą, leidžiančią judėti į priekį. Mūsų nesėkmės ir baimės turėtų virsti jėga.

Keliautojas pasakoja istoriją, kai būdamas 21-erių, šoko iš lėktuvo su parašiutu, kuris neišsiskleidė. Jis krito ant žemės ant savo atsarginio parašiuto, kuriam taip pat nebeturėjo laiko išskleisti. Smarkiai susižalojęs nugarą, nežinodamas, ar iš viso galės vaikščioti, visus sekančius metus praleido gydydamasis ir reabilitacijoje, patirdamas naktinius košmarus, kad dabar viskas baigėsi ir jo visoms svajonėms atėjo galas. Tačiau jo tikėjimas ir ryžtas buvo tokie galingi, kad po 18 mėnesių jis pilnai atsistatė ir užkopė į Everestą, tapdamas jauniausiu Britanijos piliečiu, įveikusiu viršūnę. “Jeigu kas nors paklaustų, ar dar kada nors šoktum parašiutu, tai atsakymas būtų Taip, visada!” – sako B. Grylls. “Gyvenimas ne kartą įrodė, kad artinantis prie baimių, jos pradeda tirpti. Mūsų baimės yra mūsų gyvenimo dalis, dalis to, kas daro mus tikrais.”

Vidinė ugnis

Vidinė ugnis mums padeda veržtis pirmyn nepaisant sunkumų ir ištverti tai, kas viršija mūsų jėgas. Ugnis įvardijama kaip trečiasis tobulėjimo faktorius. “Ugnis visada yra mumyse ir padeda pasiekti rezultatų bei žengti dar truputį į priekį. Tik mums svarbu ją atrasti. Vidinė ugnis yra paskatinimas padaryti, pasistengti truputį daugiau tuomet, kai dauguma pasiduoda. Jei kasi – būtinai rasi. Ugnis visada yra tavyje. Kartais ji gali būti paslėpta, tiesą sakant, kartais ji – tik kaip maža, vos rusenanti žarija, tačiau ji visada tavyje ir ji gali pakeisti viską!”

Tavo vidinė ugnis kartais – tik kaip maža, vos rusenanti žarija, tačiau ji visada tavyje ir ji gali pakeisti viską!

Grylls prisimena savo kopimą į Everestą. „Tas kalnas pareikalavo keturių gyvybių: du mirė nuo šalčio, kiti dar du nukrito. Niekada nepamiršiu ant to kalno praleistų valandų. Buvome 8,5 km aukštyje ir kopėme jau 55 dienas. Ore tvyrojo 40C šaltis, o virš manęs stūkso pusės kilometro tamsaus ledo atkarpa, kuri varė siaubą. Kitos 24 valandos visiems laikams pakeis mano gyvenimą – gerai supratau, kad tokį ilgą laiką išbuvęs tokiame aukštyje jaučiausi nusilpęs ir psichiškai išsekęs. Stoviu iki krūtinės įklimpęs puriame sniege tarpeklyje, ir atrodo, kad tai niekada nesibaigs. Su kiekvienu žingsniu slystu vis atgal ir nebesu toks tikras, kad man pavyks. Pasitikėjimo nelikę… Balsas mano viduje vis kartoja, kad po anos nelaimės man nelemta kopinėti kalnuose – tau čia ne vieta… pasiduok. Kai jau pasiduodu tam raginimui, staiga šmėsteli mintis – kartais tiek ir tereikia, vienos žarijos. „Nepasiduok, niekuomet nepasiduok“. Vidinė ugnis – mano brangiausias ginklas. Ne talentas, ne įgūdžiai ar žinios, o ištvermė, gebėjimas greitai atgauti jėgas“.

B.Grylls mano, kad paprasta, bet ne visuomet lengva, žengti dar vieną, tą mažą žingsnelį, kuris tave skiria nuo viršūnės. Po to dar vieną, ir dar vieną. Jeigu būtų lengva, kiekvienas pasiektų savo viršukalnes, bet dauguma jų taip ir nepasiekia. Ištvermė padeda kilti aukštyn ir atrasti tą ugnį, kuri dega mūsų širdyje. Ta ugnis visada ten – ji yra Dievo duota dovana ir gali pakeisti viską. Gyvenimo audros, ironiška, daro mus stiprius. Aušra visada ateis. Šviesa visada laimės.

Tikėjimas

Kopiant į Everestą, B. Grylls galvoje sukosi abejonės ir pesimistinės mintys, skatinančios pasiduoti. Tačiau jas nutildė ir užgožė kitas, stipresnis balsas, kurį sunku apibūdinti ir kuris kalbėjo “Aš esu su tavimi. Pasikliauk manimi. Tu gali tai padaryti”. Tuomet jis suprato, kad tikėjimas savimi ir kitais yra visuotinė gerumo jėga. “Mes visi susiduriame su savo kalnais. Everestas yra tiktai proto būsena. Siekti savo svajonių – reiškia susidurti ir su nesėkmėmis savo kelyje. Aš nesu joks herojus ar didvyris, aš nuolatos susiduriu su baimėmis ir abejonėmis, bet aš žinau ginklus, kurie man padeda jas nugalėti, ir jie ateina iš vidaus, ne iš išorės. Aš kopiau į kalnus su vyrais, kurie neteko kojų kare, tačiau jie vis tiek šypsosi ir yra dėkingi. Jie sako: tik pažiūrėk į viską, ką turime ir viską, ką padarėme“, – kalba Grylls, pridurdamas, kad mes turime siekti nuolankumo ir suprasti savo vietą po saule.

Jūs esate nuostabūs kūriniai. Tad stovėkite aukštai pakelta galva ir niekada nepasiduokite!

“Tikrąjį turtą mes visada atrasime savo santykiuose. Tai paprasti dalykai, kurie padeda mums nesustoti tamsiomis naktimis, kurios mus visus kartkartėmis užklumpa. Aš pats buvau daugybę kartų netoli mirties, filmuojant mano laidas, tačiau savo tamsiausiais momentais aš pasiklioviau savo krikščionišku tikėjimu ir viskas baigdavosi laimingai. Man tikėjimas yra svarbiausias faktorius iš šių visų keturių. Aš pasitikiu Dievu ir meldžiuosi, kad Jis vestų mane teisingu gyvenimo keliu. Žvelgdamas atgal į savo pragyventus metus šioje Žemėje, aš jaučiu Dievo ranką kiekviename momente, kad atvestų mane ten, kur esu dabar. Ir ateityje, kai viskas atrodo niūru ir neaišku, aš žinau, kad Dievas man duos jėgų įveikti visus sunkumus. Ir dabar, kai mes susiduriame su sunkiomis aplinkybėmis dėl rinkos nepastovumo, kainų kilimo, skolų, prekybos karų, klimato pokyčių ir kitų nenuspėjamų dalykų, būtent dabar, labiau nei bet kada, mes turime pasikliauti savo tikėjimu. Melskimės išminties, tvirtumo, ryžto, blaivaus proto, nešališkų teismų sprendimų, patikimo teisingumo ir atsparumo.

Reikia nepamiršti, kad tikėjimas skiriasi nuo religijos. Juk niekam nereikia sausos religijos. Tikėjimas yra kelionė, į kurią leidžiamės kiekvieną dieną ir kuriai reikia tikros drąsos. Tas kelias dažnai pasirodo sunkesnis, negu manėme, bet gyvenimas ir laukinė gamta mane pamokė, kad kuo viskas sunkiau, tuo didesnis pasitenkinimas laukia pabaigoje. Meldžiu nuraminti ir sustiprinti dvasią, visuomet jaučiuosi taip, tarsi neturėčiau ką prarasti, o tik daug ką laimėti. Man tai ir yra tikėjimo esmė. Norint turėti pilnatvę, norint pajausti, kad iš tiesų gyveni, reikalingas gyvybę teikiantis Kristaus artumas, tą būtina įsisąmoninti. Atsiminkite – jūs esate nuostabūs kūriniai. Tad stovėkite aukštai pakelta galva ir niekada nepasiduokite”.

Šaltinis, šaltinis, šaltinis, šaltinis
Nuotraukoje: Bear Grylls
Galerijoje: kadrai iš dokumentinių serialų Running Wild With Bear Grylls, Escapes from Hell.